torstai 19. heinäkuuta 2012

Bienvenue à Paris !!

Herättiin aamulla ukkosen jyrinään ja vettä tuli kuin saavista kaatamalla. Ensimmäisen ja ainoan salamaniskun myötä sähkot katkesivat ja saimme heittää hyvästit gourmet aamupalalle. Onneksi oli mukana isin ostama otsalamppu, niin Tiinakin pääsi käymään suihkussa. Asemalle lähdettiin talsimaan jo hyvissä ajoin, ja laiturikin löytyi pienellä avustuksella. Kello 8:16 matkamme jatkui supernopealla luotijunalla kohti Pariisia.  Junan varustetaso oli huomattavasti parempi edelliseen verrattuna. Taisikin olla tämän reissun ainoa hieman uudempi ja laadukkaampi kulkupeli. Matka taittui vain reilussa kolmessa tunnissa, kannatti siis maksaa hieman ekstraa!

Pariisissa juna-aseman koko yllätti meidät pikkukaupungin tytöt. Meillä oli tarkoituksena tavata asemalla Christos, jonka sohvalle majoittuisimme näiden kolmen yön ajaksi. Mutta homma olikin helpommin sanottu kuin tehty! Hetken kuluttua tulimme huomaamaan, että paikannusohjeiksi ei riittänytkään pelkkä "seisomme täällä infotiskin luona", koska luultavasti tuon kokoisella asemalla niitä löytyy muutama muukin. Myös henkilökunnan englanninkielen taito ei nähtävästi ole täällä itsestään selvää. Lopulta kuitenkin onnistuimme tehtävässä, ja pääsimme turvallisesti majapaikkaamme.

Asunto ja Christos vaikuttavat todella mukavilta. Perille päästyämme meille valmistettiin loistavaa pastaa pestokastikkeella ja jälkiruoaksi oli sitruunatorttua kahvin kera. Nam! Vatsat täynnä lähdimme kolmisin valloittamaan Pariisia. Kävellessämme katuja pitkin yllätyimme uudelleen ja uudelleen kaupungin kauneudesta. Kaikki on oikeasti aivain kuin postikorteista. Kävelimme pitkin Seinen rantaa, vierailimme Notre Damen katedraalissa ja ihastelimme Riemukaaren juurella sen valtavaa kokoa. Tämän jälkeen palasimme väsyneinä, mutta hyvillä mielin kaupan kautta takaisin asunnolle iltapalalle. Sää on ollut tänään pilvinen, mutta mukavan lämmin. Seuraavaksi vuorossa on elokuvan katsomista sohvalla löhöten!